Viernulvier (voormalig Vooruit) 2021

Viernulvier (voormalig Vooruit) 2021

Vogue, Twerking, flash mobs, Soefi of de Macarena? Dit najaar duik je met de video-installatie van beeldend kunstenaar Anouk Kruithof in de universele taal van de dans. Loop langs de vele schermen en maak kennis met dansstijlen vanuit de hele wereld, allemaal verzameld uit sociale media. Een opzwepende beleving die laat zien dat dans de taal is van vele culturen, die viraal verspreid wordt en over de continenten van de wereld reist.

Beeldend kunstenaar Anouk Kruithof is gefascineerd door dans als vorm van zelfexpressie en empowerment. Dit bracht haar ertoe dansstijlen van over de hele wereld te onderzoeken. In deze video-installatie laat Kruithof zien dat dans eigenlijk een universele taal is, die geuit wordt in verschillende culturen en subculturen. Daarnaast wordt dans verspreid over het internet en reist het over alle culturele grenzen heen.

Geholpen door een internationaal team van 52 onderzoekers verzamelde Kruithof via sociale media 8.800 video's, in totaal 250 uur videomateriaal met 1.000 dansstijlen uit alle 196 landen van de wereld. Dit materiaal is gemonteerd tot een vier uur durende opzwepende dansvideo-installatie waarbij op acht schermen in totaal 32 uur aan bewegend beeld te zien is.

Anouk Kruithof 

Anouk Kruithof (Dordrecht, 1981) is een beeldend kunstenaar. Ze werkt met sculptuur, fotografie, collage, video, boeken, websites en (sociale) interventies in het publieke domein.

Kruithof probeert ‘de zenuwen van de tijd' bloot te leggen door sociale, psychologische en ethische dilemma's te benoemen. Kruithof heeft een zeer eigenzinnige kijk op deze wereld, waarin het persoonlijke politiek is geworden. Door voortdurend te laveren tussen de digitale en fysieke ervaringssferen, onderzoekt Kruithof een collectieve gemoedstoestand die niet alleen gegrond is in de materiële wereld, maar vaker in een amorfe.

#Dans

ErfgoedLab Antwerpen trok de stad in en voerde onderzoek naar online dansgemeenschappen en -erfgoed. Dragen online platformen bij aan het doorgeven, maar ook het transformeren van dans? Hoe is het verleden aanwezig in dansvideo's? Zijn online groepen en profielen die rond dans gevormd worden ook erfgoedgemeenschappen? Je ontdekt het in de expozaal van Universal tongue.