Anne Scheers - Oorlog in Scherpenheuvel

Er verscheen een krantenkop: “Na de neuzekesoorlog is er nu de heilige oorlog met … waterpistolen” Scherpenheuvel-Zichem. 

Het trok de aandacht van fotografe Anne Scheers. Een gebeurtenis van tumult en geruzie in een bedevaartsoord!? Ze vond het bizar en ook grappig en ze verwonderde zich over de situatie. De herinnering aan bezoekjes aan Scherpenheuvel van in haar kindertijd kwamen plots boven. Nu kwam Scherpenheuvel ineens op deze manier in de aandacht? Is er nog zoveel ‘leven’ in een bedevaartsoord in België anno 2020? Wie bezoekt dat nog? Waar zit het kwaad bloed? Ze wou het onderzoeken en in beeld brengen. 

In tegenstelling tot de inhoud van het artikel, kreeg ze echter een zeer rustig, vredig, bijna verlaten stadje te zien toen ze het na al die jaren terug bezocht. Dus ging ze het verhaal op een andere manier opbouwen, namelijk aan de hand van trefwoorden en fragmenten uit het krantenartikel. Het is een verhaal geworden dat deels de huidige toestand toont en deels met een eigen invulling is opgebouwd. Gebaseerd op fantasie, herinneringen en attributen uit haar kindertijd, als prullaria, alsook ontdekkingen op buitenlandse reizen, hebben allemaal bijgedragen tot het vormen van dit verhaal. Door het feit dat de creatie van het verhaal gedeeltelijk in tijde van lockdown ontstond, resulteerde het ook in een creatieve zoektocht naar alternatief beeldmateriaal over het onderwerp. 
 
Gezien de fotografe het een grappige gebeurtenis vond, wou ze in ieder geval ook de komische noot bewaren in het beeldend verhaal. Een ‘mockumentary’ als het ware, die totaal niet onrespectvol of kritisch wil zijn, maar een alternatieve versie van de gebeurtenis wil vertellen, met een kwinkslag.  
Het originele krantenartikel wordt ook getoond, maar de fotoreeks is eerder een wereld op zich geworden, quasi los van het artikel. Het is in ieder geval voor de kijker leuker en mysterieuzer om het artikel pas nadien te lezen. 

Fotografe Anne Scheers is in 2016 begonnen met fotografie. Een initiatief dat gestart was met het idee om betere foto’s te nemen tijdens vakanties, is ondertussen uitgegroeid tot een ware passie die veel verder gaat dan vakantiekiekjes. Ze houdt van verhalende fotografie, evenals van reisfotografie, maar ook van minimalisme, lichtinval en architectuur. Daarnaast is ze ook geboeid door de mens. De mens in zijn ongekunstelde habitat zoals in straatfotografie, maar ook in scene gebrachte fotografie. En een vleugje humor is altijd meegenomen als het kan.     

Tentoonstellingen in hetzelfde museum