Mark Požlep, Eve­ry­thing under, 2025

Mark Požlep, Eve­ry­thing under, 2025 - Zelf­ge­bouwd alu­mi­ni­um onder­zoeks­boot­je (Boten­bouw: Wer­ner Musen­brock – The Workshop)

Met de ten­toon­stel­ling Eve­ry­thing Under nodigt kun­ste­naar Mark Požlep ons uit voor een medi­ta­tie­ve, cine­ma­to­gra­fi­sche reis door de ste­de­lij­ke water­we­gen van Gent. Dit film essay is vol­le­dig van­af het water­op­per­vlak gefilmd en drijft door zowel zicht­ba­re als ver­bor­gen plek­ken, waar­bij het reflec­teert op her­in­ne­ring, ont­heem­ding en trans­for­ma­tie. Het water wordt zowel getui­ge als ver­tel­ler — tijd­loos, vloei­baar en altijd aanwezig.

Mark Požlep heeft een jaar lang door het net­werk van kana­len, rivie­ren en dok­ken van Gent geva­ren aan boord van een zelf­ge­bouwd alu­mi­ni­um onder­zoeks­boot­je. Licht en wend­baar, bood het vaar­tuig toe­gang tot ver­bor­gen plek­ken die anders onbe­reik­baar waren— waar echo’s van het ver­le­den net onder het opper­vlak blij­ven han­gen. De reis begon met de inten­tie om ver­ge­ten ver­ha­len en land­schap­pen te docu­men­te­ren en bloot te leg­gen. Maar de ver­ken­ning nam een ande­re wending.

Wat er in plaats daar­van ont­stond, was een intro­spec­tie­ve erva­ring — een con­fron­ta­tie, niet met onge­rep­te wil­der­nis, maar met een gecon­tro­leerd, gecom­mer­ci­a­li­seerd en her­vormd water­land­schap van de stad. De eens getij­den­af­han­ke­lij­ke Schel­de en Leie zijn door slui­zen tot stil­stand gebracht, hun natuur­lij­ke rit­mes onder­drukt. Veel van wat ‘wild’ was, is ver­dwe­nen, ver­van­gen door infra­struc­tuur en bewa­king, door orde en nut.

En toch, het water blijft bestaan.

Mark Požlep

Mark Požlep (1981, Slo­ve­nië) is een veel­zij­di­ge kun­ste­naar die zijn oplei­ding genoot aan de Aca­de­mie voor Scho­ne Kun­sten en Design in Lju­bl­ja­na, Sint-Lucas in Brus­sel en het HISK in Gent. Zijn werk bevindt zich op het snij­vlak van beel­den­de­ vi­su­e­le en per­for­ma­tie­ve kunst, waar­bij hij zich toe­legt op ruim­te­lij­ke instal­la­ties en videokunst.

Rei­zen staat cen­traal in zijn artis­tie­ke prak­tijk. Zijn expe­di­ties zijn zowel lang­du­ri­ge per­for­man­ces als kunst­wer­ken op zich. Požleps werk is een inten­se ver­ken­ning, waar­bij hij de span­ning tus­sen poli­tiek, poë­zie en indi­vi­du­e­le actie ont­hult. Zijn cre­a­tie­ve pro­ces is door­drenkt van een diep­gaan­de inte­res­se in de men­se­lij­ke erva­ring en de dyna­miek van de heden­daag­se wereld.