De Iraanse kunstenares Maryam Firuzi onderzoekt thema's als geheugen en identiteit, waarbij ze de nadruk legt op Iraanse vrouwen. Door middel van zorgvuldig gecomponeerde beelden houdt ze zich bezig met de begrippen aanwezigheid en afwezigheid. Haar werk is een ode aan de veerkracht en de overdracht tussen generaties. Deze tentoonstelling is de eerste presentatie van haar werk in België.
Maryam Firuzi (IR, 1986)
Jarenlang richtte Maryam Firuzi haar lens op stedelijke vrouwen, terwijl de diepere wortels van haar thuisland voor haar alleen bestonden in boeken en verhalen - totdat ze aan haar reizen begon. Ze reisde 60.000 km door bergen en zoutwoestijnen, en ook door dichte bossen, en voelde de levende polsslag van hun 7.000 jaar oude beschaving.
Wat ze in al deze series ervoer was de nauwe band van Iraanse vrouwen met creatie. Met Scattered Memories of a Distorted Future bliezen schilderkunstenaars vergeten plaatsen die ze ontdekte nieuw leven in en bewoonden ze die met hun werk. In the Shadow of the Silent Women richt zich op gemeenschappen van vrouwen die waken over het culturele en artistieke erfgoed van hun beschaving, het beschermen en doorgeven. En in de serie Women in Mirrors "naaiden" Baluchi-vrouwen hun aanwezigheid in landschappen die hen onzichtbaar hadden gemaakt.
Gedragen door vele vrouwen die Maryam Firuzi haar hele leven heeft gekend, betekent de naam "Iran" "het land van de vrije mensen". Opgroeiend in en gevoed door Perzische poëzie en mythologie, stelde Maryam Firuzi zich Iran altijd voor als "een vrouw te paard, haar lange haren wapperend in de wind terwijl ze schoonheid en vrijheid als zaden over het land verspreidde." Nu realiseert ze zich hoe diep deze jeugdvisie haar artistieke visie heeft gevormd.