Belgisch glaskunstenaar Jan Leenknegt en Marokkaans schilder en beeldhouwer Abdelkrim Ouazzani stellen hun werk met Vriendschap in kleur samen tentoon vanaf september 2025 in CC De Ververij in Ronse. De gelijkenissen tussen Leenknegts werk en dat van Ouazzani zijn opvallend. Maak kennis met een bijzondere wereld waarin natuur en kleur centraal staan. Of hoe twee kunstenaars met schijnbare speelsheid en uitzonderlijke materialen elk op hun manier als geen ander weten te beroeren.
Jan Leenknegt: licht en glas als ode aan de natuur
Jan Leenknegt komt uit een familie van glaskunstenaars en leerde het ambacht van zijn vader Michiel. In tegenstelling tot traditionele glas-in-loodramen ontwerpt Leenknegt driedimensionale glassculpturen met ijzeren frames die op zichzelf in een ruimte kunnen staan. Centraal in Leenknegts werk is het samenspel tussen licht en glas.
Leenknegts werk is geïnspireerd door de natuur, de kosmos en menselijke emoties en laat zich kenmerken door levendige kleuren en organische vormen. Positiviteit, verwondering en verbondenheid met de natuur zijn voor Leenknegt onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dat wordt snel duidelijk in zijn werk, dat tegelijk toegankelijk is en een gevoel van onschuld, speelsheid en oprechte vreugde uitstraalt. “Een rechtstreeks gevolg van de schoonheid van de wereld”, aldus Leenknegt.
Jan Leenknegt: “Glas ontstaat nadat zand vloeibaar wordt door vuur. Vervolgens wordt in die vloeibare massa lucht geblazen. Ik werk met materiaal dat bestaat uit de oervormen van het leven. Alles wat ik maak, is dan ook een ode aan de wonderlijke natuur.”
Abdelkrim Ouazzani: driedimensionale poëzie in kleur en vorm
Ook Abdelkrim Ouazzani omschrijft zijn werkwijze als ‘driedimensionaal schilderen’, waarbij hij schilderkunst en beeldhouwkunst combineert in speelse en poëtische creaties. Met zijn sculpturen-schilderijen of ‘volumedoeken’ transformeert hij eenvoudige materialen zoals metaal en gips tot een nieuw leven. De vormen zijn gehuld in levendige kleuren waarin figuren getypeerd door kwetsbaarheid en menselijkheid de onschuld en spontaniteit van de kindertijd oproepen. Ouazzani bekommert zich al meer dan dertig jaar om de natuur en ook dat laat zich voelen in zijn werk.
Abdelkrim Ouazzani: “Mijn werk staat vaak symbool voor levende wezens die op zoek zijn naar een betere toekomst. Een gezondere planeet. Een wereld met meer kleur. Ik probeer in mijn ontwerpen een soort visuele poëzie te creëren.”
Dat Leenknegt en Ouazzani elkaar blindelings vinden, werd snel duidelijk in 2006, het jaar waarin een gezamenlijke expo in het Koninklijk Museum Villa Des Arts in Casablanca hen voor het eerst samenbracht. Eén blik op hun werk maakt meteen duidelijk waarom.