• Inloggen
  • Abonneren
Home
OKV
Main navigation
  • Lezen en luisteren
  • Musea
  • Tentoonstellingen
  • Winkel
Menu
  • Inloggen
  • Abonneren
Main navigation
  • Lezen en luisteren
  • Musea
  • Tentoonstellingen
  • Winkel

OKV1976 14ste jaargang

Dan Van Severen kiest schilderkunst
Archief

Dan Van Severen kiest schilderkunst

De keuze van tien kunstwerken die Dan Van Severen maakte voor deze serie is niet alleen interessant door de betekenis van deze werken zelf: zij vertelt ook veel over de persoonlijkheid van de kiezer. In feite kan men ze beschouwen als een soort zelfportret van Van Severen als schilder.

Jan van Toorn, Affiche tentoonstelling Kompas 3, 1967
Archief

Jan van Toorn over affiches

Als typograaf is Jan van Toorn autodidact. Toch legt hij grote nadruk op vakmanschap bij de beoefening van zijn beroep. Dit vakmanschap is echter - hoewel het in het produkt duidelijk afleesbaar moet zijn - niet gebonden aan het gehoorzamen aan wetten en regels. Zijn werk immers getuigt juist van het doorbreken daarvan.

Bart van der Leck (Utrecht 1876 - Blaricum 1958), Compositie 1918, Struycken
Archief

P. Struycken - Kleur dat wonder

In de beschrijving van een paar schilderijen waarin kleur een belangrijke rol speelt wordt geprobeerd iets van de verschil­lende standpunten van kunstenaars over kleur naar voren te brengen. Wanneer een kunstenaar bepaalde kleuren gebruikt, heeft dit altijd een bedoeling. En dan is het van belang dat men inziet dat over kleur op een veel genuanceerder en preciesere wijze een standpunt kan worden ingenomen. 

Braem, Woning te Buggenhout (O.Vl.), 1971
Archief

Renaat Braem kiest architectuur

'Architectuur' is een dubbelzinnig woord. De 'ware' architectuur die ons door de eeuwen heen beloofd werd, is nog steeds niet gerealiseerd. Ze werd de levenden en toekomstigen voorgespiegeld in bedwelmende bewoordingen, dat in elk geval, maar ook in visionaire verbeeldingsschetsen, intrigerende plattegronden en maquettes die het avontuurlijkste speelgoed overtreffen.

Etienne Elias, Grascamion, 1972,
Archief

Etienne Elias kiest schilderkunst

Etienne Elias is blijkbaar een gelukkig man. Zijn kunst is blij en speels en ademt een optimistische sfeer. Het was dan ook te verwachten dat hij weinig gecompli­ceerde schilderijen zou kiezen in Gent en Brussel. Hij gaat terug naar de minitieuze kunst van Van Eyck en de Vlaamse Primitieven, waarvoor hij een uitgesproken bewonde­ring heeft.  In zijn keuze verwijst hij tevens naar twee van zijn geestesgenoten, die samen met hem in de zestiger jaren de kelders van het kas­teel te Beervelde beschilderden: Raveel en Lucassen. Zijn voorliefde voor de Pop art spreekt uit zijn keuze van de Engel­sen Peter Phillips en Allen Jones.

Marte Röling, kunstenaar, architectuur
Archief

Samenwerking kunstenaar-architekt

Marte Röling geeft zelf geen kom­mentaar op de gekozen kunstwerken, om­dat ze niet wil 'vervallen in teorieën over kunst' die ze allemaal 'kletskoek' vindt. Zij heeft ze gekozen omdat zij ze 'leuk' vindt. De kunstwerken dan, want de ar­chitektuur komt uit die keuze voort. Wel wilde ze laten uitkomen dat er voor haar geen absolute criteria zijn waarin je kunst kunt onderbrengen. Er zijn vijf kunstenaars en zes architekten geïnterviewd. De citaten zijn letterlijk overgenomen om een zo goed mogelijk 'portret' te geven van de personen.

Har Sanders, Markiesdoek, 1976,
Archief

Har Sanders kiest schilderkunst

De schilder Har Sanders is wat betreft een deel van zijn werk een materieschilder. Vaak vermengde hij zand door zijn verf, of volgde allerlei andere technische procédés om door middel van het materiaal zijn schilderijen een extra reliëf en uitstraling te geven. De keuze van Sanders' 'top-tien' der schilderkunst toont, meer dan welke toelichting en explicatie ook, wat de schilder zelf in zijn werk wil vatten en uitdrukken, hoe ànders dat werk er ook uit ziet.

Gerrit Rietveld, Rood-blauwe stoel, ± 1918, Emiel Veranneman
Archief

Industriële vormgeving, een keuze van Emiel Veranneman

In het œuvre van Veranneman komt één welbepaalde karakteristiek duidelijk naar voor: het Vlaams karakter van zijn stijl.  Ze schept een sfeer van rust, ze stimuleert de vreugde van het thuis-zijn, het zich thuis-voe­len.  Zijn leermeesters: Henry van de Velde, de Chinese meubel­makers en de Vlaamse schrijnwerkers bewaarden doorheen de geschiedenis een constante van degelijkheid en stijlzuiverheid. De keuze die hij voor deze af­levering van Openbaar Kunstbezit maakte vult dat beeld aan. 

Volg ons
  • Facebook
  • Instagram
Over OKV
  • Gratis proefnummer
  • Verkooppunten
  • OKV Club
  • Adverteren
  • Over OKV
  • Medewerkers
  • Raad van bestuur
  • Partners
  • Contact

Abonneer je op OKV

  • Een abonnement kost slechts €55 euro per jaar (leraren en studenten €51) en je ontvangt daarvoor 6 publicaties. Daarnaast krijg je gratis toegang tot wekelijks nieuwe artikels op de website. 
  • Voor €27 kan je een online-abonnement nemen. Dit geeft je online toegang tot de artikels uit het tijdschrift en het okv-archief.
Abonneer nu
Voor maar €55 / jaar
Newsletter
Voer een e-mailadres in, lees en accepteer de gebruiksvoorwaarden van de site.
Footer
© OKV - 2025
  • Privacy policy
  • Cookie disclaimer
Met steun van de Vlaamse Gemeenschap Logo Vlaanderen verbeelding werkt