• Inloggen
  • Abonneren
Home
OKV
Main navigation
  • Lezen en luisteren
  • Musea
  • Tentoonstellingen
  • Winkel
Menu
  • Inloggen
  • Abonneren
Main navigation
  • Lezen en luisteren
  • Musea
  • Tentoonstellingen
  • Winkel

OKV1975 13ste jaargang

Roger Raveel en zijn keuze uit het Museum voor Schone Kunsten in Gent
Archief

Roger Raveel en zijn keuze uit het Museum voor Schone Kunsten in Gent

Een aflevering van Openbaar kunstbezit Vlaanderen die Roger Raveel zelf samenstelde met tien werken van zijn keuze uit de verzameling van het Museum voor Schone Kunsten in Gent.

Reinier Lucassen, Het verder binnendringen in de zevende cirkel, 1969
Archief

Ger van Elk en zijn keuze het Stedelijk Museum in Amsterdam

Van Elk is geïnteresseerd in persoonlijke verbeelding; subtiliteiten in de vormgeving zijn slechts van belang voor zover ze de directe presentatie van de verbeelding betreffen. In zijn keuze van tien kunstwerken uit de verzameling van het Stedelijk Museum, Amsterdam, en in de manier waarop hij over die keuze praat, vinden we die interesse terug, op een discrete manier.

Jan Brueghel, Rivierlandschap, 1603
Archief

Roel D'Haese en zijn keuze uit het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten te Antwerpen

Een aflevering van Openbaar kunstbezit Vlaanderen die Roel D'Haese zelf samenstelde met zijn keuze uit de verzameling van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten te Antwerpen. Dat hij voornamelijk schilderijen heb gekozen, komt in de eerste plaats omdat beeldhouwen zijn voornaamste bezigheid is. Vooral in Vlaanderen hebben wij niet veel beeldhouwers, maar des temeer schilders, vooral vroeger dan, en bovendien is het schilderij iets dat veel meer de verbeelding van de mens aanspreekt dan de sculptuur. De sculptuur is een soort van concurrentie met het geschapene.

Carel Visser, Kubus en zijn stapeling, 1967
Archief

Wessel Couzijn en zijn keuze uit het Rijksmuseum Kroller-Muller te Otterlo

Een aflevering van Openbaar kunstbezit Vlaanderen die Wessel Couzijn zelf samenstelde met zijn keuze uit de verzameling van het Rijksmuseum Kroller-Muller te Otterlo. Couzijn hoort tot een generatie, die door de ervaringen een sterke drang tot vrij­heid bezit. Hij trekt zich weinig aan van de vele vernieuwingen in de moderne kunst - hoe­wel hij zich wel van alles op de hoogte stelt - maar gaat zijn eigen weg,

Govert Flinck, Menasse ben Israël, 1637, olieverf op paneel, 75 x 59 cm, gesigneerd en gedateerd G. Flinck, 1637. Bruikleen Mauritshuis, Den Haag 
Archief

Joods Historisch Museum Amsterdam

Het Joods Historisch Museum heeft steeds tot doel gehad een aanschouwelijk beeld te geven van het joodse religieuze leven en van de geschiedenis der joden in Nederland. Daartoe is een collectie bijeengebracht van joods-liturgische kunst, en is de verzameling van kunstvoorwerpen en documenten, die de geschiedenis der joden in Nederland illustreert, geleidelijk uitgebreid.

Jan Robert Calloigne, De Vismarkt, 1820, Brugge
Archief

Brugge

Brugge is een stad die in een reproduktie is veranderd, - en daarom niet meer veranderen kan. Dat is het noodlot van alle monumenten, waarvan het verleden veel belangrijker is dan het heden. Het heden verandert daar in het verleden: heel wat nieuwe gebouwen worden nu, in Brugge, in een twintigste-eeuwse, enigszins aangepaste neogotische stijl gebouwd.

Alphense Balat, Koninklijke serres te Laken, 1895
Archief

19e-eeuwse architectuur en stedebouw te Brussel

De belangstelling voor de 19e-eeuwse architectuur is van zeer recente datum. Ongeacht het bestaan van belangwekkende studies als die van Hitchcock (1958) en Collins (1965) had de architectuurkritiek tot voor kort voor deze periode slechts misprijzen over. 

Monument Dr. A. Mathijsen (uitvinder van het gipsverband), Budel (N. Br.).
Archief

Monumenten en gedenktekens in Nederland

In dit katern wordt getracht een beeld te geven van de ontwikkeling van het monu­ment als gedenkteken in Nederland sinds de negentiende eeuw. Liepen de ontwikkeling van het (vrije) beeld en het monument in de negentiende eeuw nog parallel, in onze eeuw lopen de twee vaak op andere sporen: de beeld­houwkunst is van haar sokkel af en meest abstract, maar ten aanzien van het monu­ment bestaat nog veelal de conditionering: het moet op een sokkel, imponeren, er­gens bovenuit torenen en liefst iets of iemand voorstellen.

Volg ons
  • Facebook
  • Instagram
Over OKV
  • Gratis proefnummer
  • Verkooppunten
  • OKV Club
  • Adverteren
  • Over OKV
  • Medewerkers
  • Raad van bestuur
  • Partners
  • Contact

Abonneer je op OKV

  • Een abonnement kost slechts €55 euro per jaar (leraren en studenten €51) en je ontvangt daarvoor 6 publicaties. Daarnaast krijg je gratis toegang tot wekelijks nieuwe artikels op de website. 
  • Voor €27 kan je een online-abonnement nemen. Dit geeft je online toegang tot de artikels uit het tijdschrift en het okv-archief.
Abonneer nu
Voor maar €55 / jaar
Newsletter
Voer een e-mailadres in, lees en accepteer de gebruiksvoorwaarden van de site.
Footer
© OKV - 2025
  • Privacy policy
  • Cookie disclaimer
Met steun van de Vlaamse Gemeenschap Logo Vlaanderen verbeelding werkt