Realisme, impressionisme, symbolisme, art nouveau

Het Museum voor Schone Kunsten van Gent pakt uit met een uitzonderlijke tentoonstelling om zijn dubbel jubileum, '100 jaar Vrienden, 200 jaar Museum' de nodige luister te geven. 

Théo van Rysselberghe (Gent,1862-Saint-Clair [Var], 1926), Signac op zijn boot, 1896. Olieverf op doek, Brussel, Parijs

Théo van Rysselberghe (Gent,1862-Saint-Clair [Var], 1926), Signac op zijn boot, 1896. Olieverf op doek 

Het betreft een project dat  gezamenlijk werd op touw gezet door het Parijse Musée d'Orsay en het Gentse Museum voor Schone Kunsten. Beide musea stelden een tentoon­stelling samen, waarin voor het eerst de Franse en de Belgische kunst van de tweede helft van de 19de eeuw en rond de eeuwwisseling met elkaar worden geconfronteerd. De tentoonstelling laat zien hoe tussen de twee buurlanden een wisselwerking ontstond op het vlak van de kunst, en dit in één der meest bloeiende periodes uit de kunstgeschiedenis. 

De Belgische kunst maakte in de tweede helft van de 19de eeuw een uitzonderlijke ontwikkeling door, waarbij het contact met het kunstcentrum Parijs essentieel was. De Franse vernieuwingen werden in de Belgische kunstmiddens toegejuicht en talrijke Belgen, waaronder Rops, Stevens, Van Rysselberghe en Verhaeren, gingen zélf een rol spelen in het Parijse kunstleven. Gestimuleerd door deze uitwisselingen verkreeg de Belgische kunst een eigen identiteit en tegen het einde van de eeuw werd Brussel op zijn beurt een centrum van de Europese avant-garde. 

Paul Gauguin (Parijs,1848-Atua [Hiva-Hoa], 1903), Soyez Mystérieuses, 1890. Bas-reliëf in gepolychromeerd lindehout, Brussel

Paul Gauguin (Parijs,1848-Atua [Hiva-Hoa], 1903), Soyez Mystérieuses, 1890. Bas-reliëf in gepolychromeerd lindehout 

Frankrijk is in de tweede helft van de 19de eeuw in de ban van opeenvolgende stromingen die telkens hun weerklank vinden in Europa: realisme, naturalisme, impressionisme, symbolisme, art nouveau en neo-impressionisme. Al deze stromingen komen in de tentoonstelling uitvoerig aan bod en er wordt telkens getoond hoe Belgische kunstenaars aan deze ontwikkelingen hebben meegewerkt. 

Het museumgebouw (ontwerp van Charles van Rysselberghe, broer van de schilder) werd speciaal voor deze manifestatie gerenoveerd. Het gedeelte van het gebouw, vrijgekomen door de verhuis van het Museum van Heden­daagse Kunst, werd daartoe geheel vernieuwd.

Alles samen zal 'Paris-Bruxelles/Brussel-Parijs' met ca. 450 werken 20 museumzalen, met een totale oppervlakte van 1500 m', in beslag nemen. Met zijn vele zalen is het Gentse museum bijzonder geschikt om deze complexe tentoonstelling te huisvesten: de verschillende hoofdstukken vinden als het ware vanzelf hun plaats in de structuur van dit museum, dat dateert uit de periode die in de tentoonstelling wordt behandeld. 

Praktisch

Museum voor Schone Kunsten, Gent. Van 6 september tot 14 december 1997

Download hier de pdf

Paris-Bruxelles/Brussel-­Parijs.pdf