Antwerpen wordt meer en meer een modemetropool bij uitstek. MODE 2001 LANDED-GELAND zal dat gedurende enkele maanden extra in de verf zetten. Vanaf de herfst 2001 neemt de nieuwe Modenatie, in het hartje van de modebuurt, de fakkel over.

Olivera Capara, 'Show', Antwerpen, Mode

Olivera Capara, 'Show', Antwerpen

Mutilate?-Vermink?

Mode vormt het vertrekpunt voor deze eigenzinnige tentoonstel­ling, en hierbij zoekt ze raakpunten op zowel historisch, etnisch als esthetisch vlak.

Vanuit deze verschillende invalshoeken vormt Mutilate?-Vermink? een overzicht van de diverse wijzen waarop de mens doorheen de geschiedenis en verspreid over de wereld omgaat met extreme, bizarre, waanzinnige en opmerkelijke vormen van mode, lichaamsversiering en lichaamsmodulatie.

De tentoonstelling toont hoe de mens steeds opnieuw, veelal omwille van sociale, religieuze en maatschappelijke beweegredenen, zijn natuurlijk uiterlijk aanpast. Hierbij krijgt men deels een zicht op de westerse modege­schiedenis waarbij men aandacht heeft voor bijvoorbeeld de  18de­-eeuwse crinolines maar ook voor meer recente mode-expressies als bodypainting en andere westerse lichaamsculturen. Daarnaast zal de tentoonstelling ook focussen op etnografische en  antropologi­sche items als schedelvervormingen, scarficatie, lotusvoeten en andere vormen van lichaamsculturen.

Emotions/Video-Stills, Mode

Emotions/Video-Stills 

 Emotions - Emoties

Emoties vormen veelal de voedingsbodem voor de creaties van tal van ontwerpers en kunstenaars. Ook zijn ze het resultaat van opmerkelijke gebeurtenissen, ervaringen en confrontaties bij ieder van ons. Vanuit die gedachte werd aan honderden autoriteiten uit de internationale mode-, kunst- en designwereld gevraagd wat hun meest intense emotie is op het vlak van mode of kleding.

Deze korte persoonlijke verhalen, opgenomen op video, tonen door hun hoeveelheid, originaliteit en spontaneïteit aan dat mode en kledingkeuze bij elk van ons een aparte plaats innemen. Het is onlosmakelijk verbonden met wie we zijn. Deze videogetuigenissen, waarvan enkele geïnterpreteerd werden door cineasten in aparte filmpjes, krijgen onderdak op de bovenste verdieping van de  politietoren aan de Oudaan. De oorspronkelijke turnzaal zal nu dienst doen als lounge, waar de bezoeker wordt overspoeld door diverse mooie, bizarre en sprekende mode­-emoties. Daarnaast krijgt de tentoonstellingsbezoeker de gelegen­heid te genieten van een  panoramisch zicht over de stad met kleur­vlakken.

Makere-Woman, 1949, Mode

Makere-Woman, 1949

2Women - 2Vrouwen

Begin twintigste eeuw strijdt Gabrielle 'Coco' Chanel voor een nieuwe vrouwelijkheid: ze gebruikt stoffen uit de herenmode, verlost de vrouw van het korset en promoot bewegingsvrijheid voor de hedendaagse vrouw. Ze laat zich in met schrijvers en dansers van haar tijd en staat voor modernisme tout court. Met haar mode shoc­keert Chanel de goegemeente, maar dat sterkt haar alleen maar in haar wil om zichzelf voortdurend opnieuw uit te vinden. La petite robe noire, de damestailleur in jersey, de tas in doorstikt leder... Vandaag zijn het Chanel-iconen, maar in haar tijd waren het één voor één resultaten van een gedurfde zoektocht naar nieuwer, naar hedendaagser.

In de jaren 1980 duikt een Japanse vrouw op  in Parijs. Met haar merk Comme des Garçons zet Rei Kawakubo haar visie op vrouwe­lijkheid neer. Ze twijfelt aan bestaande modecodes. Speelt met patronen, haalt ze uiteen, zet ze opnieuw in elkaar. Vrouwen- of mannenmode... ze verlegt hierin grenzen en knipt letterlijk alle bestaande conventies terzake stuk.

Aan het project 2Women verleent Rei Kawakubo haar persoonlijke medewerking. Het wordt dan ook reikhalzend uitkijken naar de 'momenten' waarop deze belangrijke mode-dame opnieuw haar stempel zal drukken op het ganse modegebeuren, en deze keer speciaal in Antwerpen.

Data en locaties van Kawabuko-happenings worden ten gepaste tijde meegedeeld.

Radicals - Radicalen

Radicals is een tentoonstelling in open lucht aan de Scheldeoevers (Sloepenweg). 20 metershoge publiciteitsborden met 3-zijdige roterende panelen zijn in een cirkel opgesteld.

Elk bord toont 3 fotografische modestatements van éénzelfde ontwerper. Eén van de drie radicale en visueel sterke beelden is speciaal voor deze tentoonstelling gemaakt. De beelden geven geen evidente benadering van het thema mode weer, maar  zijn gevisualiseerde modestatements die een visie, persoonlijkheid en artisticiteit verraden.

Deze tentoonstelling krijgt een extra dimensie door zijn inplanting op 't Eilandje, een nu nog desolate havenbuurt die volop aan een inhaalbeweging begonnen is.

Download hier de pdf

Mode 2001 Landed-Geland.pdf