De COVID-19-maatregelen hakken naarstig in onze geplande museum- en tentoonstellingsbezoeken, en zonder de broodnodige dosis cultuur, beginnen de ontwenningsverschijnselen de kop op te steken. Geen nood, ook op straat valt iets te ontdekken. Fotografe Louise D'Eer gaat op verkenning. Vandaag: Olam van Danny Matthys. 

Danny Matthys, Olam, Openluchtmuseum, Smak, Gent

Olam, het werk van beeldend kunstenaar Danny Matthys (°1947), bestaat uit 100 levensgrote torso’s gemaakt uit beton. Het werk was oorspronkelijk liggend bedoeld, maar in 1997 gaf Jan Hoet er de voorkeur aan het op te hangen aan de linkerzijgevel van het SMAK. Daar kan u het vandaag bewonderen.

Hoewel Danny Matthys in de jaren ’60 bekend was als pionier in de foto- en videokunst, zocht hij in de jaren erna allerhande andere media op als kunstenaar. Beeldhouwen, schilderkunst en assemblage zijn daar enkele van. De structuur van een kunstwerk als een esthetische kracht is een van de handelsmerken van Matthys. 

Danny Matthys, Olam, Openluchtmuseum, Smak, Gent
Het zorgt voor een discontinuïteit dat een bijna hypnotiserend effect heeft. 
Danny Matthys, Olam, Openluchtmuseum, Smak, Gent

In Olam, zit de esthetische kracht grotendeels in de structuur waarmee het wordt gerepresenteerd. Het Hebreeuwse woord Olam, betekent ‘over de grenzen heen’. Deze grenzen kunnen verschillend worden opgevat. Enerzijds de letterlijke grens tussen de binnen-en buitenkant van het SMAK. Anderzijds zijn de torso’s steeds in twee stukken verdeeld en vlak onder elkaar opgehangen. Het zorgt voor een zekere discontinuïteit in werk dat een bijna hypnotiserend effect heeft. 

Danny Matthys, Olam, Openluchtmuseum, Smak, Gent
Danny Matthys, Olam, Openluchtmuseum, Smak, Gent

Museum