Portretkunst, Hans Memling, Portret van Barbara van Vlaenderberch,  Willem Moreel, ca. 1482, olieverf op paneel,

Links: Hans Memling, Portret van Willem Moreel, ca. 1482, olieverf op paneel, 39 x 29 cm

Rechts: Hans Memling, Portret van Barbara van Vlaenderberch, ca. 1482, olieverf op paneel, 39 x 29,7 cm,

Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, Brussel - Foto: J. Geleyns/Ro Scan

Portretkunst stond ooit minder hoog aangeschreven dan historieschilderkunst. Men vond dat bij die laatste de persoonlijke inbreng van de kunstenaar groter was. Volgens scherpslijpers waren portretten uitstekend voor de commercie, minder voor de nobele kunst. Nu denken we er anders over. BOZAR legt, onder het curatorschap van Till-Holger Borchert (Musea Brugge) en Koenraad Jonckheere (UGent), uit wat zestiende-eeuwse portretten afkomstig uit de Lage Landen zo bijzonder maakt.

Dit artikel is beschikbaar voor abonnees

Een abonnement kost slechts €55 euro per jaar (leraren en studenten €51) en je ontvangt daarvoor 6 publicaties.

Reeds abonnee? Dan kan je hier inloggen.

Abonnement

Een abonnement kost slechts €55 euro per jaar (leraren en studenten €51) en u ontvangt daarvoor 6 publicaties.

Abonnement online

Lees alle artikels van OKV online en doorzoek de voorbije vijftig jaargangen voor slechts €27.

Abonnement + Museumpas

Wie een nieuwe Museumpas (€59) aanschaft samen met een OKV-abonnement (€55) betaalt slechts €110i.p.v. €114voor combi museumpas en abonnement.

Proefabonnement

Proef eens van OKV.
Voor €28 krijg je drie nummers toegestuurd.