Hoe kijken kunstenaars naar onze planeet? Galerie Geukens & De Vil organiseert Finis Terrae op dertien locaties in de Antwerpse binnenstad. Globale noodsituaties zetten de begrenzingen van onze planeet in de kijker. Welke grenzen overschrijden of verleggen we en waar lopen we tegenaan?

David Claerbout; Wildfire (Meditation on fire); De status van onze planeet

David Claerbout; Wildfire (Meditation on fire); 2019-2020; Single channel videoprojectie, stereo audio, kleur, 24'; Variabel. Locatie: St. Nicolaaskapel. Foto: © Geukens & De Vil. Met dank aan de kunstenaar en galleries Micheline Szwajcer, Annet Gelink, Pedro Cera, Sean Kelly, Esther Schipper, Rüdiger Schöttle

Galerie Geukens & De Vil is met deze kunstwandeling niet aan haar proefstuk toe. Het is een vervolg op Ecce Homo of Zie de mens, die vijf jaar geleden plaatsvond. Voor Finis Terrae werken Yasmine Geukens & Marie-Paule De Vil samen met Lien Craps & Eric Rinckhout. De voorbije vijf jaar is er op onze planeet veel gebeurd. Finis Terrae klinkt dramatisch, vandaar de ondertitel Het einde, een begin. Naast doemdenken, willen ze ruimte bieden aan hoop en alternatieven. Hoe kunnen we anders leven? De titel verwijst ook naar de het geografische einde van de aarde, de scheidingslijn tussen land en zee. De grens tussen bekend en onbekend, eindig en oneindig spreekt tot de verbeelding. Het ene roept het andere op. Het leven bestaat uit polariteit. Dat vinden we terug in de ondertitel. Via begrenzing bekijken en begrijpen wij de wereld. De dingen die we opdelen, definiëren we met taal om ze te bevatten.

Wat onbegrensd is en we niet kennen of begrijpen, boezemt angst in. Het videowerk Wildfire van David Claerbout toont een weergaloos spel met polariteit. Een idyllisch bos wordt getroffen door een hevige brand. Het is een digitale constructie, toch voelt het alsof we middenin in die vlammenzee vertoeven. De omslag van leven naar vernietigen is huiveringwekkend, maar we blijven gebiologeerd kijken naar de pracht van het vuur. Wildfire is te zien in de gotische Sint-Niklaaskapel uit 1422. Op zich al een bijzondere en weinig gekende plek, die de intensiteit van de ervaring versterkt. De installatie van Sven ’t Jolle gaat expliciet over grenzen. We willen een veilige wereld. Hekken zijn er om kinderen te beschermen tegen verdrinking, maar sluiten ook mensen uit die niet welkom zijn.

Marius Ritiu; Somewhere Under the Sky (Sisyphus Part VIII); de staat van onze planeet

Marius Ritiu; Somewhere Under the Sky (Sisyphus Part VIII); 2022; Handgehamerd koper; 7,2 x 4,5 x 3,6 m. Locatie: O.L.V. Kathedraal. Foto: Detail van het werk / © David Samyn. Met dank aan de kunstenaar & DMW Gallery.

De mens houdt van grenzen verleggen. Wat speelt er zich af in de ruimte rond onze planeet? Winnie Claessens maakt een schaalmodel van een satelliet en baseert zich op de onbemande ruimtesondes Voyager I en Voyager II uit 1977. De indrukwekkende koperen sculptuur van Marius Ritiu doelt op het heelal en eventuele gevaren. Zijn reusachtige rots belemmert deels het uitzicht op de O.L.V.-kathedraal. De sculptuur staat in de tuin die normaal gezien niet toegankelijk is. We bekijken de gotische architectuur vanuit een ander perspectief dan we gewend zijn. Dat doet stilstaan bij evidenties. The Last Human van Maarten Vanden Eynde toont een opgegraven skelet in de tuin. Wat als een gigantische meteoriet inslaat op onze planeet?

Evenwichtsoefening

Finis Terrae zoekt diversiteit op bij de selectie van kunstenaars, media en locaties. “De keuze gaat naar mensen die nog leven en in België geboren zijn of werken”, vertelt Lien Craps. “We willen een evenwicht tussen gevestigde en beginnende kunstenaars en diversiteit in gender en afkomst.” Vijftig kunstenaars presenteren hun werk. Dat zijn er minder dan bij Ecce Homo. “We kiezen voor grotere installatiewerken van één kunstenaar op een locatie”, verklaart Craps. “Die kwamen vaak in situ tot stand.” Het valt op dat verschillende kunstenaars al deelnamen aan Ecce Homo. “Dat was aanvankelijk niet de bedoeling”, zegt Craps. “Als hun werk binnen het thema past, sluiten we hen niet uit.”

Sam Druant; I will hunt you; De staat van onze planeet

Sam Druant; I will hunt you; 2022; Handgetuft met verschillende garens; 170 x 260 cm. Locatie: Mechelsesteenweg 8. Foto: © David Samyn. Met dank aan de kunstenaar en Geukens & de Vil, Antwerpen.

Het werk van acht vrouwelijke kunstenaars belicht het thema gelijkheid en identiteit. “We moeten waakzaam blijven voor het behouden van verworven rechten en willen die dialoog levendig houden”, aldus Craps. We zien verschillende jonge kunstenaars die sterk uit de hoek komen. Het wandtapijt van Sam Druant gaat over de onveiligheid van een vrouw ‘s nachts op straat. Lisa Ijeoma maakt een patchwork over slaapproblemen bij mensen met migratieachtergronden. Joëlle Dubois schildert een ode aan genderdiversiteit. Haar werk vormt een boeiende wisselwerking met een schilderij van een hoop verstrengelde sekspoppen van Marilou van Lierop en een sculptuur van Nadia Naveau. In onze zoektocht naar identiteit maken we graag opdelingen waar vooroordelen en verwachtingspatronen aan verbonden zijn. Maar waarom komen enkel vrouwelijke kunstenaars aan bod als het over die thematiek gaat? Hier is het evenwicht even zoek.

Dialogen

De diverse locaties liggen op wandelafstand van elkaar. Het gaat vaak om plekken die verrassen of door weinigen bekend zijn. Dat was bij Ecce Homo al een troef. “Daarom kozen we voor andere locaties dan de vorige editie”, duidt Craps. “Enkel galerie Geukens & De Vil blijft.” De organisatoren kozen verrassende en diverse ruimtes: een leegstaand appartement, een gevel, een etalage en tuinen. Daarnaast (her)ontdekken we erfgoedinstellingen, zoals de Nottebohmzaal van de Hendrik Conscience Bibliotheek, Museum Plantin-Moretus en Snijders&Rockoxhuis. Naast de tentoonstelling zijn er ook nevenactiviteiten. Die belichten het thema op artistiek, wetenschappelijk, filosofisch en economisch vlak. Finis Terrae is een huzarenstukje.

Elise Peroi; Les Villes Invisibles; de staat van onze planeet

Elise Peroi; Les Villes Invisibles; 2021-2022; linen, zijde, hout, Variabele afmetingen. Locatie : Museum Plantin-Moretus. Foto: © Geukens & De Vil. Met dank aan de kunstenaar.

Het samenbrengen van erfgoed, architectuur, oudere en recente kunst zorgt voor een boeiende combinatie. Jammer genoeg gebeurt dat niet vaker. Het leidt ons naar plaatsen of toont zaken die we zelf misschien niet opzoeken maar die ons verrassen wanneer we ermee in contact komen. Finis Terrae toont verrassende dialogen tussen generaties en kunstwerken. Dat biedt een andere blik op kunst uit diverse periodes. Al eeuwenlang spreekt kunst aan door op een pakkende manier de wereld te verbeelden waarin we vertoeven. Dat gebeurt steeds met een eigentijdse blik. Het vanitasschilderij van Jan Van Imschoot sluit mooi aan bij dat genre uit de zeventiende eeuw in Snijders&Rockoxhuis. Details verraden toespelingen naar onze huidige maatschappij. De vanitasschilderijen van Sanam Khatibi zijn klein maar krachtig. De stillevens baden in het licht tegen een zwarte achtergrond.

Cindy Wright schildert een berg organisch afval en wijst op voedseltekort en -verspilling. De sculptuur van Berlinde De Bruyckere fascineert door de texturen en kleuren. Beide werken gaan een boeiende interactie aan met taferelen uit de zestiende en zeventiende eeuw over jacht en visvangst. Nicolás Lamas wijst op de evolutie van technologie in het overdragen van kennis. Vanuit de drukkerij van het Museum Plantin-Moretus en omringd door oude drukpersen, kijken we naar de letterkamer, waar kopieermachines dienen als sokkel voor bustes uit de oudheid. In een andere zaal komen de bronzen, geometrische vorm en kleitabletten van Louis De Cordier goed tot hun recht. De dialoog tussen de installatie van Elise Peroi en een zaal met wandtapijten is bijzonder sterk. Haar werk ademt de broosheid en schoonheid uit van het natuurlijke landschap dat ons omringt.

Confronterend

De werken in galerie Geukens & De Vil drukken ons met de neus op de feiten: hoe behandelen wij onze planeet? Het muurvullende werk van Joris Van de Moortel is meteen een stevige binnenkomer. Met veel symboliek en kunsthistorische verwijzingen, verbeeldt hij de Apocalyps. Hij baseert zich op de serie houtsneden over de Apocalyps van Albrecht Dürer, het maniërisme van El Greco en De dulle Griet van Bruegel. Er zijn verwijzingen naar tarotkaarten en foto’s van zijn performances. En guerre avec la terre titelt het werk van Arpaïs Du Bois. Botsende vlakken in vuile kleuren symboliseren dat gevecht. Maarten Vanden Eynde maakt een koraalrif van een ton plastiek uit drie oceanen met één organisch element dat nog standhoudt. Els Dietvorst stelt uit drijfhout een boom samen, een krachtige sculptuur die wijst op de cyclus van leven en dood en de kwetsbaarheid van mens en natuur. In de Nottebohmzaal, het oudste deel van de erfgoedbibliotheek, spelen Gideon Kiefer en Jeffe De Brabandere knap in op de ruimte. Kiefer inspireert zich met zijn schilderijtjes eveneens op de houtsneden van Dürer en de klimaatproblematiek. Jeffe De Brabandere vertrekt van de vier ruiters in de bijbel die de ondergang van de wereld verkondigen.

Philip Aguirre y Otegui; Exodus; De staat van de planeet

Philip Aguirre y Otegui; Exodus; 1998-2022; Synthetisch materiaal; Variabel. Locatie: Museum Plantin-Moretus. Foto: © David Samyn. Met dank aan de kunstenaar.

Er zijn werken die een nieuwe betekenis krijgen door de dialoog met andere werken of de context van de tentoonstelling. Laure Prouvost toont een berg aarde met een bizarre, gehavende spade, wat in deze context doet denken aan restanten na vernietiging. Loïc Van Zeebroek schildert een landschap: gehuld in mist of vervuild door smog? Breathe is een video-installatie van Ana Torfs. We horen luid ademen en zien tekstfragmenten. Het zijn antwoorden van kinderen op vragen over wind en ademhaling, maar we denken al gauw aan luchtvervuiling of de covidpandemie. Aan de isolatie en eenzaamheid tijdens de pandemie is een ruimte gewijd met tekeningen en schilderijtjes van gevestigde namen. Luc Tuymans schildert een desolate theaterzaal en mensen in isolatie. De spanning tussen afstand en veiligheid zien we ook in een tekening van een Ruben Bellinkx. Francis Alÿs schildert een man met een mondmasker en Pélagie Gbaguidi borduurt een vrouw met mondmasker op een bijsluiter van medicatie.

Veelzeggend is het schilderij Huispijn van Walter Swennen, dat een benauwde ruimte in een huis verbeeldt. Mensen zorgen slecht voor hun leefwereld en voor mekaar. Charles Degeyter maakt sarcofagen voor kleurrijke vogels. Het is luguber en zorgzaam tegelijkertijd. Jan Vanriet toont aangrijpende schilderijen. Het kan het huidige Oekraïne zijn, maar het is een greep uit een reeks over de belegering van Leningrad tijdens de Tweede Wereldoorlog. Oorlog is van alle tijden. Klimaat en oorlog doen mensen vluchten naar een betere wereld. Een utopie? De eerste druk Utopia van Thomas More is te bekijken in een zaal in Museum Plantin-Moretus. Philip Aguirre y Otegui raakt ons met veel gedragen en herstelde teenslippers die een pad door de ruimte vormen. Enkele zalen verder toont Bilal Bahir gevoelige schilderijen op oude boeken. Hij visualiseert utopia volgens de visie van Aboe Nasr Al-Farabi, een Afghaanse filosoof.

Ronald Van der Hilst; Hortus Conclusus; de staat van de planeet

Ronald Van der Hilst; Hortus Conclusus; 2018-nu; 27,5 x 14,5 m. Foto: © David Samyn. Met dank aan de kunstenaar.

Overzicht

Verschillende kunstenaars kiezen voor escapisme of verlangen naar een paradijselijke wereld. Opmerkelijk is de Hortus Conclusus (besloten tuin) die landschapsarchitect Ronald van der Hilst in de tuin van de St. Joriskerk aanlegt. De tuin bevat referenties aan het aards paradijs en is een oase van rust, schoonheid en biodiversiteit. Het sublieme en de kracht van de natuur zien we in het dreigende en oneindige zeelandschap van Thierry De CordierEmmanuel Van der Auwera geeft een digitaal paradijs weer. Zijn video-installatie toont een verzameling beelden van het digitale platform virbela. In dit metaversum vonden avatars tijdens de Covidcrisis hun toevlucht voor meetings of sociaal contact. 

 Finis Terrae toont weinig hoop, maar duidt op de samenhang van wat er gaande is op onze planeet. Sofie Muller verbeeldt dat door paddenstoelen op oude topografische kaarten te schilderen. Daarmee verwijst ze naar het ondergrondse netwerk dat organismen op aarde verbindt. De installatie van Otobong Nkanga gaat over in verbinding blijven met de natuur. We zien een tapijt, stenen, etherische oliën en kruiden met een helende kracht, waarbij een touw de verbinding vormt. Connecties vormen, vinden we ook in het samenbrengen van al die kunstenaars, kunstwerken en locaties. Ook de samenwerkingen tussen erfgoedplaatsen en de dialogen op de locaties heffen grenzen op. De thema’s die in Finis Terrae aan bod komen, tonen hoe het ene het andere uitlokt en in stand houdt. Goede kunst creëert openheid en maakt ons bewust van hoe we denken en handelen. Ons begrensd en partieel denken vormt geen probleem. Het is noodzakelijk om het geheel niet uit het oog te verliezen. Alles staat met elkaar in verbinding.

de staat van onze planeet

Tentoonstelling

Deelnemende kunstenaars: Philip Aguirre y Otegui, Francis Alÿs, Bilal Bahir, Ruben Bellinkx, Veronika Bezdenejnykh, Peter Buggenhout, David Claerbout, Winnie Claessens, Babs Decruyenaere, Charles Degeyter, Jeffe De Brabandere, Berlinde De Bruyckere, Louis De Cordier, Thierry De Cordier, Peter De Meyer, Els Dietvorst, Stevie Dix, Sam Druant, Arpaïs Du Bois, Joëlle Dubois, Lara Gasparotto, Pélagie Gbaguidi, Lisa Ijeoma, Sanam Khatibi, Gideon Kiefer, Nicolás Lamas, Frederik Lizen, Kris Martin, Sofie Muller, Nadia Naveau, Otobong Nkanga, Elise Peroi, Laure Prouvost, Marius Ritiu, Ben Sledsens, Walter Swennen, Sven ’t Jolle, Ana Torfs, Luc Tuymans, Joris Van de Moortel, Nina Van Denbempt, Maarten Vanden Eynde, Emmanuel Van der Auwera , Ronald van der Hilst, Jan Van Imschoot, Anne-Mie Van Kerckhoven, Marilou van Lierop, Jan Vanriet, Loïc Van Zeebroek, Shirley Villavicencio Pizango , Cindy Wright.