Iedere maand vergezelt okv.be-fotografe Louise D’Eer een kunstenaar naar een inspirerende plek. Deze maand volgt ze Corentin Binard (Spear).

Corentin Binard

Corentin Binard (Spear) roept me van de overkant van de straat. Of ik het erg vind even te wachten? Zeker niet, ik kan alvast binnen gluren in zijn atelier waar een prachtig, groot werk op canvas staat te pronken. Zelf is hij kritisch. Naar zijn mening zit er te weinig beweging en gevoel in. Pas wanneer hij me later zijn nieuwe reeks toont die emotioneel en explosief geladen is, begrijp ik beter wat hij bedoelt.

Het tekenen zit Corentin al van jongs af in het bloed, maar door een woordenwisseling met een van zijn tekenleerkrachten borg hij jarenlang zijn penselen op. Ook tijdens zijn studie architectuur vond Corentin zijn weg niet. Toch bleef hij die studie verderzetten zonder zijn gebrek aan architecturale passie in vraag te stellen. “Ik volgde gewoon wat ik in de samenleving had gezien. Niemand houdt van school maar je moet gaan. Na de universiteit krijg je een baan die je niet leuk vindt maar die je nu eenmaal moet doen als je geld wilt verdienen.” Al tijdens zijn studie ontdekte Corentin opnieuw het tekenen, maar het was pas nadat hij zijn diploma haalde dat hij besloot om het roer volledig om te gooien en om te reizen en te schilderen.

Corentin Binard
Corentin Binard

Reizen is voor Corentin inspirerend. De reisweg tussen twee locaties brengt hem in een vacuüm tussen twee plekken waarin hij zijn ideeën de vrije loop kan laten. Gedurende een periode van vijf jaar reisde Corentin de wereld rond, waarbij hij een halfjaarlijks verblijf in het buitenland afwisselde met een half jaar in België. Tijdens die reizen stond het schilderen centraal, voor Corentin was het een middel om de grenzen met lokale inwoners te doorbreken en zichzelf van kost en inwoon te voorzien. “Wanneer je aankomt in een land ben je voor de bevolking een toerist die ze op een commerciële manier benaderen. Geld heeft de macht om menselijke relaties te verpesten, dus ik schilderde in ruil voor een slaapplek of voor eten. Hierdoor raakten mensen geïnteresseerd en begonnen ze echt met me te praten. Dat contact gaf me zoveel meer voldoening.”

Corentin Binard
Corentin Binard

Tot slot neemt Corentin me mee naar een tentoonstellingsruimte waar zijn werk staat opgesteld. Het zijn atypische portretten waarop personen staan afgebeeld met een afgewend gezicht en bedekt met tatoeages. De slogans op de tatoeages kaarten maatschappelijke problematiek aan, zoals politiegeweld of eenzaamheid. Een aantal van Corentins werken zijn te bezichtigen op stadsmuren in Brussel en Duitsland.  Maar werken maken in de openbare ruimte is een ingewikkeld proces. Er moeten vergunningen aangevraagd worden en het onderwerp van de tekening mag niet te schokkend of controversieel ervaren worden. Toch deinst Corentin er niet voor terug om in zijn openbare werk de negatieve gevolgen van een strikt migratiebeleid aan te kaarten.

Corentin Binard

Hoewel het kunstenaarsbestaan financieel niet altijd makkelijk loopt, is Corentin gelukkig met zijn werksituatie. Een vorige interviewer vroeg ooit naar zijn toekomstdromen, maar het voornaamste doel van Corentin is om kunst te blijven maken. Want zijn leven kunnen wijden aan kunst, beschouwt hij zelf als “verdomd geweldig”.

Corentin Binard online

Ontdek het werk van Spear via zijn instagram en in zijn tentoonstellingsruimte in Brussel.

Corentin Binard