Iedere maand vergezelt okv.be-fotografe Louise D’Eer een kunstenaar naar een inspirerende plek. Deze maand volgt ze performer, schilder & beeldend kunstenaar Kim Snauwaert.

Ik ontmoet performer, theatermaakster en schilder, Kim Snauwaert in het idyllische Leiepark in Gent. Haar rijkelijk beglaasde woning kijkt uit op natuur, eenden en even is er zelfs een eekhoorn te zien. Het is deze woning die Kim uitkoos als inspirerende plek. Dat Gent al langer haar thuishaven is, blijkt uit haar studies aan de Universiteit van Gent en Visuele Kunsten aan het KASK. Naast performer en theatermaker is ze bovendien actief als schilder.

Kim heeft haar veranda ingericht als schilderruimte. Omdat het er in de winter koud is, maakt ze tijdelijk gebruik van haar slaapkamer en badkamer. Tekeningen drogen er tussen de kleren in haar kast en penselen liggen naast haar tandenborstel. De lockdown was voor Kim de uitgelezen kans om vaker thuis te zijn, in deze ruimte te werken en zich toe te spitsen op schilderen.

Kim Snauwaert

Ik ben een van nature een onrustig persoon. Wanneer ik ergens ben, wil ik eigenlijk al ergens anders heen omdat ik het gevoel heb dat ik iets mis. Net daarom is de lockdown goed voor mij. Ik voel die verveling die je als kind voelt wanneer er niks anders te doen is. Vanuit het gevoel dat daarbuiten niks anders te doen is, voel ik intuïtief de drang om te creëren.

Het onderwerp van haar schilderijen zoekt Kim in het walhalla aan beeldmateriaal op het internet. Die zoektocht resulteert vaak in een kruisbestuiving met haar dagdagelijkse ervaringen.

Onlangs bezocht ik een kennis in Parijs waarvoor ik appelsienen had meegebracht. Die kennis vertelde me dat er in de Franse taal een bekend gezegde is: je t’apporterai des oranges’, wat oorspronkelijk werd gebruikt door bezoekers aan een gevangenis. Appelsienen golden als luxeproducten en konden bovendien lang bewaard worden. Op basis van die toevalligheid, mijn bezoek met de appelsienen en het gezegde dat ermee gepaard gaat, heb ik een beeld gemaakt dat dit weerspiegelt.

Kim Snauwaert

Naast schilderen is Kim actief als performer en maakt ze beeldende installaties. Tijdens haar studies ontmoette ze Anyuta Wiazemsky, een Russische vrouw die dreigde te moeten terugkeren naar haar geboorteland. Ze besloten een huwelijk aan te gaan volgens de definitie in het wetboek, namelijk door het stichten van een duurzame levensgemeenschap, en vervolgens te experimenteren met wat die duurzame levensgemeenschap precies kan inhouden. Er volgde een grondig onderzoek door politie en migratiediensten. De voorstelling Between Us (and Everybody Else) die in het Antwerpse Red Star Line Museum loopt, toont het verloop van dit experiment.

De tentoonstelling is een schets van de intimiteit in ons huwelijk die zo publiek wordt gemaakt dat je er weinig privé aan overhoudt. De politie kwam in onze slaapkamer om te onderzoeken hoeveel lingerie er in de kast lag en om na te gaan of wat we zeggen wel klopt. Een politiek systeem bepaalt deels hoe koppels gevormd en ontbonden worden.  Ons huwelijk is een persoonlijk narratief over de constante bevraging binnen de maatschappelijke realiteit van alledaagse politiek.

Voor de tentoonstelling in Red Star Line bouwden ze Anyuta’s kamer na op basis van de beschrijvingen die in het politiedossier zijn opgenomen. Hierdoor krijgt hun woning een letterlijke en ruimtelijke invulling in haar werk.

Kim Snauwaert

In het politiedossier staat er “mevrouw Snauwaert zegt dat ze speciaal een rond bed hebben gekocht zodat we niet kunnen vragen aan welke kant ze slapen”. Je hoeft in principe niet samen te slapen maar dat wordt verwacht van een koppel. Alles wat in het 87 pagina tellende dossier beschreven staat over die slaapkamer hebben we nagebouwd in de installatie.

‘Between Us (and Everybody Else)’ kan je tot 25 mei 2021 in Red Star Line Museum Antwerpen bezoeken. In de zomer van 2022 plannen Kim en Anyuta een huwelijksreis als vervolg op hun experiment en maken ze hierover een fictiedocumentaire. Tot slot staat in 2021 de tentoonstelling van de installatie ‘Female Russian Immigrant I married For Papers And Turned Into My Muse In Order To Build A Great Career, As A Woman’ en het theaterstuk ‘Between Us; A Number of Contradictions, Ignorances and Oddities’ gepland.