‘There Are Fireworks At 11 pm’ is de titel van de eerste solotentoonstelling van de Gentse kunstenaar Adelheid De Witte. Vuurwerk kennen we als die feestelijke ontsteking van ontplofbare stoffen waarbij licht, rook en knallen ontstaan, en het is een gepaste term om de tentoonstelling te karakteriseren. Wanneer de toeschouwer voor het werk van De Witte staat, gebeurt er iets merkwaardig: kleuren vibreren, lijnen bewegen, het kunstwerk bruist van energie. 11 uur ’s avonds is tamelijk laat om een bezoek te brengen aan de galerij. Gelukkig resoneert vuurwerk nog een geruime tijd na ontsteking. Het levendige werk van De Witte is overdag evengoed te bewonderen in Barbé Urbain Gallery in Gent.

Adelheid De Witte

Zaalzicht Barbé Urbain Gallery

Na haar studies moraalwetenschappen besloot Adelheid De Witte om een atelier te huren in Barcelona. 5 jaar lang werkte ze daar vooral aan installaties die na verloop van tijd steeds abstracter werden. Inspiratie haalt ze uit haar kindertijd, oosterse culturen en de straten van Barcelona. Zo herkent de kijker verschillende objecten in haar werk; een verloren ticket, een gebroken paraplu, een zwemvlot uit regenboogkleuren. Die fysieke dingen contrasteren met hun dromerige achtergrond. Soms vallen er zelfs geen vormen meer te onderscheiden. Pastel en neon, licht en schaduw, rechte en gebogen lijnen smelten samen in wolkachtige structuren.

Adelheid De Witte

Zaalzicht Barbé Urbain Gallery

Laag op laag

De werkmethode van de kunstenaar is er een waabij traagheid centraal staat. Gemiddeld duurt het drie jaar om een kunstwerk te voltooien. De Witte gebruikt verschillende materialen zoals wasco, krijt, houtskool en verf om haar werk laag op laag op te bouwen. Sommige lagen zijn licht en transparant, andere zijn donker en dekkend. Lagen kunnen ook weggekrast of opengewreven worden. Geduld is een schone deugd voor de kunstenaar die vooral diepte wil creëren. ‘Look To The Left’ is een kunstwerk uit glas en metaal dat zich in de tweede, kleinere ruimte van de galerij bevindt . Het linker paneel is beschilderd met een glanzende, donkerblauwe laag en weerspiegelt de toeschouwer. De rechterkant van het werk bestaat uit meerdere matte lagen blauw, grijs en wit die in elkaar overlopen. Het kunstwerk kantelt lichtjes achterover waardoor ons lichaam lijkt te verlengen. Hoe meer we ons naar rechts begeven, hoe meer onze reflectie vertroebelt en opgaat in het grijze landschap.

I’ll Be Right There Adelheid De Witte

I’ll Be Right There

Ergens tussen romantiek en surrealisme

Op verschillende formaten - rechthoekig, rond, polygonaal - en met verschillende media - doek, textiel, glas en metaal - construeert De Witte dromerige en stormachtige landschappen die doen denken aan romantische kunstschilders zoals William Turner. In de krachtige natuurlandschappen lijkt er iets bevreemdend te gebeuren, iets dat er niet helemaal thuishoort. Neonkleuren in de vorm van een driehoek in ‘I’ll Be Right There’ of in de vorm van een ronde omkadering bij ‘Meet me after sunset’ breken met de klassieke romantische traditie. Ook in het kleinere werkje ‘Not yet’ loopt er een feloranje lijn horizontaal door de mengeling van pastelkleuren. Het zijn deze gedurfde ingrepen die voor vuurwerk zorgen op de tentoonstelling.

Not yet

Not yet

Beelden lezen we als een vat vol connotaties en betekenissen. Wanneer we voor het werk op “There Are Fireworks At 11 pm’ staan, maken we associaties met surrealisme, romantiek, hedendaagse kunst en herkennen we objecten, landschappen en dromen. Toch komen we voor een uitdaging te staan. Niet alleen het werken met verschillende methodes, media en formaten, maar ook de aanwezigheid van zowel transparante als opake lagen vermoeilijken de leesbaarheid van de kunstwerken. Er is zoveel te zien, dat we niet meer weten wat we zien. De Witte kiest voluit voor ondoorgrondelijkheid.  

‘There Are Fireworks At 11 pm’ van 19 september tot 25 oktober in Barbé Urbain Gallery