Wael Shawky, Cabaret Crusades: Relief of the Siege of Jerusalem 1189-91 (after Jean Colombe's After the capture of Acre 1189 by Bourges,1475), 2018

Dry Culture Wet Culture

Het werk van Wael Shawky (1971) is sterk verankerd in zijn eigen observaties wat betreft maatschappelijke veranderingen in zijn geboorteland Egypte en de regio van het Midden Oosten. Hij was getuige van de overgang van een samenleving gebaseerd op een systeem van nomadisme, naar een gemoderniseerde maatschappij. Die overgang van Dry Culture naar Wet Culture maakte een diepe en blijvende indruk op hem.

In zijn tekeningen, beelden, installaties, films en performances raakt hij thema’s aan die mee aan de basis kunnen liggen van sociale en politieke ‘vooruitgang’ zoals identiteit, religie, geschiedenis en geopolitiek.

Shawky’s projecten zijn uitgesproken beeldend en gaan tegelijkertijd doorgaans terug op accurate feiten, waardoor ze het midden houden tussen fictie en historische werkelijkheid. Hierdoor roept het werk vragen op over historische kritiek. Kan geschiedenis onbevooroordeeld geschreven worden? En welke rol speelt het historisch perspectief in de ontwikkeling van culturen en de vorming van nationale identiteiten? 

M brengt een grote solotentoonstelling van Wael Shawky’s werk van de afgelopen 25 jaar. De expositie zal nieuwe tekeningen en een in-situ installatiewerk tonen, naast werken uit de filmtrilogie Cabaret Crusades (2010-2016). Verder zullen er ook zelden getoonde werken te zien zijn zoals de film The Cave (2005) of Cabaret Crusades III: The Secrets of Karbala (2014): stuk voor stuk projecten waarin Shawky de hedendaagse cultuur kadert vanuit van een historisch perspectief en omgekeerd. 

Tentoonstellingen in hetzelfde museum