Tom Bogaert, Wij Gwij Popinjay, 2022, Watou Arts Festival in Watou, Belgium

Tom Bogaert, Wij Gwij Popinjay, 2022, Watou Arts Festival in Watou, Belgium, Foto: Tom Bogaert 

Tom Bogaert (geboren 1966 in Brugge) werkte gedurende meer dan 10 jaar als jurist voor de vluchtelingenorganisatie van de Verenigde Naties en Amnesty International in Afrika en Azië. Op 38-jarige leeftijd ruilde Bogaert zijn juridische carrière binnen de mensenrechten in voor de kunst. Zijn kunstenaarschap staat niet meteen in het verlengde van zijn voormalige werk, al zoekt hij in zijn praktijk vaak het kruispunt op van politiek en entertainment of van kunst en propaganda. Zijn kunstenaarschap staat niet in het verlengde van zijn voormalige werk. Toch spelen fundamentele (geo-)politieke kwesties en mensenrechten een grote rol. Bogaert organiseert zijn artistieke praktijk rond langlopende onderzoeksprojecten die zich bevinden op het kruispunt van politiek en entertainment, van kunst en propaganda. 

Vendelzwaaier – Flaggenwerfer – Lanceur de drapeaux is momenteel zonder twijfel zijn meest persoonlijke werk. In zijn jeugd maakte hij deel uit van een groep vendelzwaaiers. Vendelzwaaien vindt zijn oorsprong in de middeleeuwen en vooral in Vlaanderen nam het een belangrijke plaats in de Vlaamse beweging in die aanvankelijk de Vlaamse cultuur en het gebruik van de Nederlandse taal promote. Door extreems rechtse milieus, die nationalisme en xenofobie in het hart dragen, werd het snel geassocieerd met een autonoom Vlaanderen. Toen Tom Bogaert een oud plakboek terugvond met foto’s uit de tijd waarin hij zelf vaandeldrager was stelde hij zichzelf de vraag hoe hij tijdens zijn jeugd zo onbewust met de Vlaamse vlag, versierd met een leeuw, omging. Vervolgens begon hij met het verzamelen van foto’s, video’s en archieven die voor het eerst worden getoond in het IKOB. 

De tentoonstelling probeert antwoorden te vinden op vragen rond de vertegenwoordiging van de nationale identiteit en de wijze waarop jongeren symbolen gebruiken zonder hun politieke betekenis te begrijpen zoals uitsluiting. 

Tentoonstellingen in hetzelfde museum