Marcin Dudek, Zaklad, 2023.

Marcin Dudek, Zaklad, 2023. Courtesy of the artist

Marcin Dudek (°1979, Krakau, PL) verweeft autobiografische herinneringen aan zijn jeugd als onderdeel van de Poolse generatie die opgroeide na het uiteenvallen van het Oostblok met een kritisch onderzoek naar de afhankelijkheid van de samenleving van spektakel, macht en agressie. Zijn werk omvat installaties, performances, beeldhouwkunst en schilderkunst. Daarbij gebruikt Dudek gevonden en geredde materialen, die hij in een anti-readymade-aanpak aan elkaar snijdt en aan elkaar last. Voor zijn eerste solotentoonstelling in de Duitstalige wereld heeft de kunstenaar nieuwe grootschalige installaties bedacht, die hij naast bestaande en herziene werken presenteert. Centraal in zijn tentoonstelling bij IKOB staan ruimtes waarin diepgaande transformaties van lichaam, geest en maatschappij plaatsvinden. Hier zijn overleven en gemeenschap onlosmakelijk met elkaar verbonden. 

In dialoog met de architectuur van de IKOB nodigt Akumulatory bezoekers uit op een reis naar verschillende scènes en locaties uit het verleden van de kunstenaar. De tentoonstelling zet daarmee Dudeks reeks geheugendozen voort: replica's op ware grootte van ruimtes, vaak gelegen aan de rand van de samenleving, die vertellen over een bepaalde identiteit of ervaring. De geheugendozen combineren originele elementen van een kamer met assemblages en beelden die de verhalen overbrengen waarop het is gebaseerd. Voor elk van deze werken bouwt Dudek een doorlaatbaar en irrationeel architecturaal kader dat de werkelijkheid binnenstebuiten keert. De titel van de tentoonstelling, Akumulatory (Batterijen in het Pools), verwijst naar deze fusie van geheugen en materiaal en naar de overdracht van een energetische lading van de kunstenaar naar zijn publiek. 

In deze tentoonstelling toont Marcin Dudek de plekken die hem en zijn generatie veranderden. Hij nodigt bezoekers uit om deel te nemen aan de afrekening met een duister verleden. Daarmee sluit hij aan bij de universele menselijke behoefte om plaatsen van verbondenheid te vinden en te creëren – plaatsen waar we onszelf of een heel ander persoon kunnen worden. Zijn opmerkelijke artistieke praktijk maakt ons bewust van hoe zogenaamd controleerbare constructies – het menselijk lichaam, instellingen, natiestaten – kunnen falen. Dudek trekt het masker van de massasamenleving af. Wat naar voren komt, zijn niet de schone, abstracte kenmerken van de consumptiemaatschappij, maar afval, plastic en gifstoffen. 

Deze tentoonstelling wordt ondersteund door het Pools Instituut Brussel en Harlan Levey Projects. 

Tentoonstellingen in hetzelfde museum