Jean-Pierre Ransonnet, L’Etang. Techniques mixtes sur papier,2011, Collection privée

Jean-Pierre Ransonnet, L’Etang. Techniques mixtes sur papier,2011. Collection privée.

Jean-Pierre Ransonnet - Alain Denis

Een dubbele tentoonstelling gewijd aan twee groten uit de Luikse art scene: Jean-Pierre Ransonnet (Lierneux, 1944) en Alain Denis (Luik, 1947).  

Beiden zijn ze voormalige onderwijzers aan de Luikse Académie des Beaux-Arts en behoren ze tot een generatie die niet gemakkelijk erkenning heeft gekregen. Hun werken zagen vanaf de jaren '60 het daglicht en lagen aanvankelijk in de lijn van een conceptuele stroming (voor Ransonnet) en van Pop Art (voor Denis). Vervolgens is elke kunstenaar in heel andere richtingen geëvolueerd. 

Jean-Pierre Ransonnet ging op zoek naar een soort van matter painting, op basis van kleurstoffen, vegen, meerdere lagen. Zijn lievelingsonderwerpen zijn landschappen, tuinen, bossen, de natuurlijke elementen, gereedschap, en een reeks persoonlijke, symbolischere elementen, zoals het gelaat en de letter ‘L’ (= elle, het Franse ‘zij’). Tussen abstract en figuratief heeft Ransonnet niet gekozen: hij heeft een nieuwe weg vrijgemaakt, waar contrasterende kleuren van belang zijn, waar het reële, het denkbeeldige en de essentiële kracht van beweging onmisbaar zijn voor artistiek werk met een sterke gevoeligheid. 

Alain Denis ontdekte de Amerikaanse schilderkunst en de popart met enthousiasme, zonder ze slaafs te volgen. Zijn schilderkunst is er een met een vaak gladde techniek, met veel vlakke tinten en kan ook gestueel en lyrischer zijn. Hij hanteert echter altijd een grote technische finesse, die hij ook in zijn tekeningen aan de dag legt. Deze bewonderaar van Warhol heeft belangstelling voor gewone voorwerpen, van een blikje Coca-Cola tot een diabolo, van levendig geschilderde bloemen tot uiteenlopende objecten die zo bij je thuis in de lade kunnen liggen of uit een alledaagse omgeving zijn geplukt. Deze dingen zetten de kunstenaar verkennend aan het werk, op zoek naar het potentieel voor op het doek. Het is geen doel op zich om deze voorwerpen af te beelden, het gaat eerder om de persoonlijke kijk die eraan toegevoegd wordt vertrekkende van een detail, een kadrering, of een opeenstapeling. 

Tentoonstellingen in hetzelfde museum