Chantal Akerman in 1976

Chantal Akerman in 1976

Vier vrouwelijke zielsverwanten gaan met elkaar in dialoog in het Joods Museum in hartje ­Brussel. Deze vier vrouwelijke kunstenaars blijken ook vier verwante zielen te zijn, werkzaam in vier verschillende media: film, sculptuur, schilderkunst en fotografie. Chantal Akerman, Marianne ­Berenhaut, Sarah Kaliski en Julia ­Pirotte belichten elk met een eigen medium thema’s als vrouwelijkheid, verlangen en herinnering.

Wijlen Akerman (Brussel, 6 juni 1950 – Parijs, 5 oktober 2015) scoorde met de film Jeanne Dieleman uit 1975 vorige maand nog de titel van de beste film ter wereld in de poll van het voorname Britse magazine Sight and Sound. Het British Film Institute (BFI) laat sinds 1952 elke 10 jaar een professionele jury beslissen welke film volgens hen die eer verdient. In aanloop naar de grote retrospectieve die in 2024 aan haar wordt gewijd, presenteert Bozar in de herfst van 2022 een zelden vertoonde installatie van de Belgische cineaste Chantal Akerman.  Chantal Akerman - Selfportrait/Autobiography: A work in progress (6 oktober 2022 - 15 januari 2023).

Marianne Berenhaut (Brussel, 1934) verloor haar familie tijdens de Tweede Wereldoorlog, een verlies dat haar werk diepgaand heeft beïnvloed. Het gáát over verlies, en over de pogingen haar leven na dat verlies vorm te geven. 

Sarah Kaliski (Brussel 1941 – Parijs 2010) was een schilder-tekenaar. 

Julia Pirotte (Polen, 1908 - 25 juli 2000) was een Poolse fotojournaliste die bekend is geworden door haar werk in Marseille tijdens de Tweede Wereldoorlog, toen ze het Franse verzet documenteerde, en voor foto's genomen in de nasleep van de Kielce Pogrom van 1946. 

Pirotte werd geboren in Końskowola in Polen. Ze emigreerde in 1934 naar België waar ze trouwde met Jean Pirotte, een arbeidsactivist in Brussel, en fotografie studeerde. In mei 1940, na de Duitse bezetting van België en de deportatie van haar man, trok Pirotte naar Zuid-Frankrijk, waar ze een actieve rol speelde in Joodse en Franse verzetsgroepen. Na de oorlog keerde Pirotte terug naar Polen als fotojournalist voor het Poolse tijdschrift Zolnierz Polski.   

Tentoonstellingen in hetzelfde museum