Dieter Durinck - Bootleg Paintings

Dieter Durinck - Bootleg Paintings

Kunsthal Gent presenteert Bootleg Paintings, een overzichtstentoonstelling van de Gentse kunstenaar Dieter Durinck. Met een serie van meer dan 40 werken brengt Durinck een kritische hommage aan verschillende tijdperken en stromingen binnen de schilderkunst van de 20ste eeuw. Werken van bekende en minder bekende meesters werden geherinterpreteerd en overgoten met een groene kleur. Tegelijkertijd is het een persoonlijke etude naar verschillende mogelijkheden binnen de handeling van het schilderen. 

De werken van Dieter Durinck (1990) zijn dan nog wel gemaakt door hemzelf, maar de beelden zijn het niet. De beelden zijn stuk voor stuk van schilderijen uit het verleden van bekende en minder bekende meesters. Dit deed hij niet slaafs maar hij gebruikte andere afmetingen en overgoot het gehele beeld in een groene kleur. Niet de kleuren, niet de formaten, niet de maker, maar puur het beeld zelf maakt het verschil in betekenis.

Bootleg Paintings is een reeks schilderijen die Dieter Durinck begonnen is in 2018. Deze schilderijen verschillen van Durincks ander werk doordat ze stuk voor stuk een soort bootlegs zijn van bekende werken van andere kunstenaars. Bootlegs in de zin dat het replica’s zijn van een bestaand kunstwerk maar op een heel duidelijke manier verschillen van het origineel. In de muziek wordt met een bootleg verwezen naar een opname die gemaakt is zonder de toestemming van de artiest. Het kan respectloos lijken om het werk van anderen te kopiëren. Maar in de kunstgeschiedenis heeft dit proces een rijke geschiedenis. Al eeuwen kopiëren schilders het werk van anderen als studie. Durinck’s Bootleg Paintings kunnen dus gezien worden als een reeks oefeningen om uit het werk van zijn voorbeelden te leren. Op deze manier kunnen de werken van Durinck als een hommage gezien worden aan de originele werken. De selectie kunstenaars bestaat dan ook uit zowel grote namen uit de twintigste eeuw zoals Pablo Picasso en Kazimir Malevitsj als persoonlijke favorieten zoals Walter Swennen en Philip Guston. Het grootste verschil met de originele werken is dat Durinck het kleurenpalet heeft gereduceerd tot enkel groen en zwart, Green Cadmium Light en Ivory Black om precies te zijn. Het lijkt alsof je de werken bekijkt door een nachtkijker die onder andere gebruikt worden in het leger of op een oude monitor van IBM. Deze reeks werken roept dan ook vragen op omtrent hoe kunstwerken bekeken worden in een tijd waarin veel mensen enkel digitale reproducties van schilderijen bekijken.

Afbeelding: Dieter Durinck – Echo Chamber (Pablo Picasso, Les Demoiselles d’Avignon, 1907) – 80x80cm Olieverf op canvas 

Tentoonstellingen in hetzelfde museum