Hoe kunnen we het voortbestaan van etno-raciale stereotypen begrijpen door het prisma van de koloniale fototheek?
Met het project MY NAME IS NO-BODY werpt de Burundese fotojournalist Teddy Mazina (51) een kritische blik op de fotografische archieven en hun labels, de vooringenomenheid van de opnames die werden gemaakt tijdens de verschillende fotografische missies in Congo, Ruanda-Urundi, de taal, de woordkeuze in hun beschrijvingen en hun bestemmingen.
Teddy Mazina stelt de koloniale fotografische voorstellingen van Afrika, Afrikanen en niet-Europeanen in vraag, zoals de beeldvorming van absolute verschillen, van radicale alteriteit, van onvolledige wezens, van lichamen zonder subjecten, van ‘onmogelijke subjectiviteiten’. Wezens waaraan iets noodzakelijkerwijs ontbreekt, en dit op een terugkerende manier in de labels, NAMEN.
MY NAME IS NO-BODY is een videoprojectie van een selectie labels en beelden uit de koloniale fototheek van het AfricaMuseum. Wetenschappers van het museum presenteren de geschiedenis en beweegredenen van de koloniale fotomissies, de fascinatie voor bepaalde onderwerpen en bevolkingsgroepen en de redenen voor het steeds terugkerende en vaak totale ontbreken van namen van de gefotografeerde individuen.
Waarschuwing van het Africa Museum
Het museum is er zich van bewust dat de afbeeldingen en woorden die gebruikt worden in deze tentoonstelling schokkend of beledigend kunnen zijn.
De keuze ervan maakt deel uit van de werkwijze van kunstenaar Teddy Mazina en van zijn project rond de deconstructie van stereotypes vervat in het discours van de fototheek van de koloniale tijd.
Deze beelden en woorden geven geenszins de huidige visie van het AfricaMuseum weer.