Met een muisklik langs digitaal aan de muur genagelde schilderijen wandelen. Virtuele museumzalen betreden en nog snel eens napraten over al het moois in de onlinecafetaria alias forum. Kunst begint stilaan te verzoenen met de koude binaire internetwereld. De digitale beleving van het esthetische moet een artistieke ontdekkingreis worden. Dit is een evolutie die we maar al te graag steunen. De snelheid waarmee fotomateriaal, historische informatie en artistieke details via internet verspreiden is zowel onvoorstelbaar als onvatbaar. Onvatbaar, omdat de hoeveelheid zo groot is dat het bos nog moeilijk door de bomen te ontwaren is.

Het is daarom een uitdaging om de wildgroei aan informatie in te perken. Alles overzichtelijk maken op het ‘semantische web’, daar spreken techneuten graag van. Eenvoudig gezegd moet de surfer heel snel het verband zien tussen de gegevens. We weten allemaal dat we Jan van Eyck tussen de Vlaamse primitieven moeten zoeken. De Engelse term Northern Renaissance maakt het allemaal wat verwarrender. Daarom werken heel wat mensen achter de schermen aan manieren om informatie te linken zodat de surfer makkelijk zijn weg vindt. Ze bundelen alles op handige portaalsites. Een van de sterkhouders voor de culturele wereld is Europeana.eu.

Op zoek naar een digitale lingua franca

Europeana bundelt de digitale inhoud van musea, bibliotheken, archieven en audiovisuele collecties. Wie een schilderij, boek of stuk erfgoed wil raadplegen, kan zo op één site blijven om collecties over heel Europa te doorpluizen. Al dat culturele erfgoed krijgen surfers, overheden en onderzoekers meertalig in de schoot geworpen.

Een mooi verhaal, maar makkelijker gezegd dan gedaan. Veel informatie is één ding, maar de verschillende databases en talen in een vloeiend geheel gieten is een titanenwerk. Elk object moet begrijpbaar zijn voor zowel mensen in Roemenië, Spanje, Ierland als België. Elke vakspecifieke of streekeigen term moet onder een globaal begrijpbare noemer passen. Dit is een werk van lange adem dat inspanning vergt.

Het internet als museum

AthenaPlus

Een van de inhoudsleveranciers is AthenaPlus. Dit project verschaft toegang tot culturele erfgoednetwerken. Het consortium ontstond in maart 2013 en staat onder leiding van het Italiaanse ICCU (Istituto Centrale per il Catalogo Unico). AthenaPlus leverde een hoop technische nieuwigheden om de woordenschat van de verschillende instellingen te verenigen. Daarnaast bezorgden de veertig partners een hoop digitale informatie. Openbaar Kunstbezit in Vlaanderen is een van die partners en stelt zijn archief open voor gebruikers uit heel Europa.

Alles samen levert AthenaPlus meer dan 3,6 miljoen gegevens. Zo komt al die informatie vrij voor onderzoek en hergebruik. Ook met dat hergebruik gaat het project aan de slag. AthenaPlus bekijkt hoe ze al die info uit musea, bibliotheken en archieven kan gebruiken voor toerisme, onderwijs en onderzoek.

Online op museumbezoek

De digitale tentoonstelling is zo’n mooie toepassing. Op de webstek van Europeana vind je enkele voorbeelden. Je kan online wandelen door een virtuele museumgang: van dadaïsme tot surrealisme, over migratie naar Amerika, langs de onvertelde verhalen uit de Eerste Wereldoorlog, in de wondere wereld van muziekinstrumenten. Om dat mogelijk te maken, moesten onzichtbare draden verbonden worden om de informatie te ordenen in een logisch, en vooral aantrekkelijk geheel. Niets kan uiteraard aan het fysieke museumbezoek tippen. Het is echter positief dat de beleving van kunst de norm geworden is, in plaats van een koele en passieloze opsomming van de kunstgeschiedenis. 

Download hier de pdf

Het internet als museum