Jordaens voor restauratie

Voor restauratie

In Antwerpen kan je opnieuw het monumentale Neptunus en Amphitrite bewonderen. Het werk van Jacob Jordaens onderging het voorbije jaar een broodnodige restauratie, maar is nu opnieuw publiek zichtbaar in het Rubenshuis.

Het Rubenshuis heeft zelf al enige restauratie achter de rug. De kunstenaar kocht het gebouw in 1610 en woonde er dertig jaar. Na zijn dood en die van zijn vrouw Helena Fourment onderging het Rubenshuis verschillende verbouwingen en geraakte het in de vergetelheid. Pas in 1937 kocht het stadsbestuur het in verval geraakte gebouw. Het museum opende in 1946, na een negen jaar durende restauratie.

In het Rubenshuis word je terug gekatapulteerd naar Rubens’ tijd. Niet alleen door het barokke gebouw, maar ook het gerestaureerde atelier en de charmante binnentuin – en de kunstcollectie, uiteraard.

Naast Rubens’ eigen werken zijn er ook een groot aantal werken uit Rubens’ omgeving te bekijken. Hij omringde zich met voorbeelden die hij bewonderde en probeerde na te volgen. Daarnaast was Rubens natuurlijk ook een zakenman die zijn collectie gebruikte als handelswaar. Rubens bezat in zijn tijd de grootste kunstcollectie van Antwerpen. Werken van onder meer Alexander Adriaenssen, Adriaen Brouwer en Jacob Jordaens waren te bewonderen in de imposante kunstkamer.

Na restauratie

Na restauratie

Oorspronkelijk kleiner

De collectie verspreidde zich na Rubens’ dood en werd mondjesmaat weer aangevuld sinds 1946. Ondermeer het schilderij Neptunus en Amphitrite van Jacob Jordaens belandde zo in de vaste collectie van het Rubenshuis. Het monumentale werk – 2,15m op 3m – bleek de voorbije jaren dringend aan restauratie toe te zijn: overschilderingen, een vergeelde vernislaag en onzichtbaar geworden details bemoeilijkten de leesbaarheid.

Het werk werd een jaar lang onder handen genomen door Marc Leenaerts. Die deed tijdens de restauratie enkele interessante ontdekkingen. Zo was het schilderij oorspronkelijk kleiner. Tijdens het schilderen vergrootte Jordaens het oorspronkelijke doek aan beide zijden. De compositie werd hierdoor aangepast: de triton aan de rechterzijde stond oorspronkelijk rechtop, maar kreeg een andere positie om het totaalbeeld te versterken.

Sinds begin november hangt Neptunus en Amphitrite opnieuw in het groot atelier van de Italiaanse vleugel van het Rubenshuis. De Vlaamse vleugel werd tijdelijk gesloten door enkele broodnodige schilderwerken. Na heropening presenteert het Rubenshuis hier enkele opmerkelijke nieuwe aanwinsten.