SAM LEWITT: LESS LIGHT WARM WORDS

Sam Lewitt - Cure (the work)

De Amerikaanse kunstenaar Sam Lewitt (°1981) onderzoekt de verspreiding van goederen en kapitaal in de wereldeconomie. Voor zijn eerste Belgische solotentoonstelling vertrekt hij van de recente sluiting en sloop van Ford Genk, vroeger een belangrijke werkgever in de regio. 

Terwijl de gebouwen van Ford Genk werden gesloopt, begon de bouw van de nieuwe vleugel van Z33 in het naburige Hasselt. Lewitt herwerkt deze economische verandering. Hij zet een nieuwe productielijn voor bouwstenen op in Z33 met elementen van de gesloopte fabriek en grond van de Ford-site in Genk. De verschillende fases van het productieproces – het samendrukken, uitharden en stapelen – worden gescheiden door deuren en dekzeilen van de voormalige fabriek. Deze gefaseerde manier van presenteren roept vragen op over het ‘werk’. Is het een activiteit of een product? 

In de tentoonstellingszalen verwerken twee steenmachines grond van de Fordsite. Deze handmatige apparaten zijn ooit ontworpen voor de woningbouw in zogenaamde ontwikkelingslanden. Ze maakten het mogelijk om lokale grond te gebruiken voor de bouw van huizen en wegen. Later omarmden kleine zelfvoorzienende ecologische woonvormen het hulpmiddel. De steenmachines verbinden Z33 met andere productieplekken en roepen de vraag op hoe artistieke productie met een plaats verbonden is. De apparaten zijn bedoeld om lokale grond te verwerken, maar kunnen overal worden ingezet. Hierin verschilt het werk van Lewitt van site-specifieke kunst. Die kunst is gemaakt voor één bepaalde plaats. De Genkse Ford-site – die momenteel wordt herontwikkeld als logistiek knooppunt – is echter al verbonden met tal van andere plaatsen in binnen- en buitenland. Lewitt gebruikt deze plek als een ruwe grondstof die wordt verwerkt in de tentoonstellingszalen. 

Tentoonstellingen in hetzelfde museum