• Actuele architectuur in West-Vlaanderen
  • Khnopff-retropsectieve in de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België 
  • Neanderthalers in Europa 
  • Iconen van design in Vlaanderen

Actuele architectuur in West-Vlaanderen

De tentoonstelling is het resultaat van de vierjaarlijkse wedstrijd voor architectuur van de provincie West-Vlaanderen en toont aan de hand van grote kleurenfoto's, plannen en maquettes hoe in de provincie hedendaagse architectuur wordt bedreven. Het is een erg boeiende tentoonstelling die ook door niet-architecten kan worden geproefd en gesmaakt. Er wordt aandacht besteed aan zowel woningen als bedrijfsgebouwen. Buitenbeentje en ex­aequo-laureaat is de Kluis Peire in Knokke. Dit gebouw, een huis in de rij, en één van de geliefkoosde verblijfplaatsen van wijlen schilder Luc Peire, herbergt nu de stichting met zijn naam. Met veel respect voor bestaande elementen, als de wandelweg van het huis naar het atelier, is toch een zeer oorspronkelijke, archi­tecturale realisatie tot stand gekomen die niet enkel de jury kon bekoren maar zeker uitnodigt tot een plaatsbezoek.

Nog een huis in de rij in Assebroek (Brugge) is de andere laureaat. Een compacte woning met een erg eenvoudig plan dat het resultaat is van een intelligente en originele aanpak. De woning schrijft zich in het straatbeeld maar straalt toch een eigen identiteit uit, een beter visitekaartje konden de bewoners­architecten zich moeilijk wensen.
Wie geïnteresseerd is in architectuur of wie wil gaan (ver) bouwen doet er goed aan om die tentoonstelling eens grondig te gaan bekijken.

Praktische informatie

Fernand Khnopff

Fernand Khnopff:

Links: Portret van Marguerite Khnopff (1887), Olieverf op doek, gemaroufleerd op paneel, 96x 74,5 Brussel, Koning Boudewijnstichting 

Rechts: Herinnering aan Brugge. De ingang van het begijnhof (1904) Pastel op papier, 17 x 43,5 

Khnopff-retropsectieve in de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België

Vanmorgen in de trein zag ik een Khnoppf-schilderij. Het was mistig en nog wat schemerig buiten en de lampen op straat wierpen een spookachtig schijnsel op de gebouwen. Als je door het raam naar buiten keek, zag je net een schilderij van Fernand Khnopff. Zijn kunstwerken blijven nog lang op je netvlies natrillen, zoveel is duidelijk. De KMSK die de grootste verzameling van werken van deze Brusselse schilder in huis hebben, maakten een schitterende retrospectieve met veel zorg en toewijding. De tentoonstelling is thematisch opgebouwd en hier en daar smok­kelden de makers er subtiel een schilderij in van een tijdgenoot van de symbolistische schilder. Het zijn bij wijze van spreken de schilderijen zelf die je erop wijzen want de naam plaatjes zijn overal bescheiden en uniform wat de bezoeker tot aandachtig kijken dwingt. Ook aan de inrichting is veel zorg besteed. De tentoonstellingsmakers inspireerden zich op de inrichting van zijn eigen huis, op het decor en de motieven tijdens de tentoonstelling van de Wiener Secession waar Khnopffveel exposeerde.

Niet minder dan 280 werken illustreren het kunstenaarschap van Fernand Khnopff. Schitterende pastels, tekeningen en zelfs beeld­houwwerken bewijzen zijn veelzijdig talent. Zowat alle topwerken zijn aanwezig en de weelderige expositie eindigt met het enigma­tische schilderij Liefkozingen. Spijtig dat de uitleg zo beperkt is. Sinds enige jaren verbieden de Koninklijke Musea geleide bezoeken in hun grote retrospectieven zodat ervoor de geïnteres­seerde leek niet anders opzit dan een audio-guide te huren. De tentoonstelling reist nadien naar het buitenland waar men er nu reeds reikhalzend naar zit uit te kijken. Zoveel is zeker.

Praktische informatie

Fernand Khnopff 1858-1921. Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, Regentschapsstraat 3, 1000 Brussel.

neanderthalers

Neanderthalers in Europa

Nog tot 19 september 2004 kan je in het Provinciaal Gallo-Romeins Museum in Tongeren wandelen tussen verrassend realistische Neanderthalers. Knappe visuele scènes verbeelden hun dagelijks leven. Bewegende beelden en geluiden versterken deze beleving. We maken kennis met het neanderthaler-kind Orf. Hij neemt de kinderen mee op zijn avontuur doorheen de ijstijd.

"Ik vind het spijtig dat dat kindje doodgaat." (Ona 6j)

"Ik vind het heel leerrijk. Het is wel raar dat ze uitgestorven zijn.(Jules 8j)

Deze tentoonstelling deed ons de tijd vergeten. We werden volledig opgeslorpt door het gegeven.

Praktische informatie

Neanderthalers in Europa. Nog tot 19 september 2004. Provinciaal Gallo-Romeins Museum, Tongeren.

Claire Bataille en Paul lbens, H20-tafel voor Bulo, 1994, Luc Vincent, Square Maan voor Modular, 1998, Dirk Van Braeckel, Fabia voor Skoda, 1999

Links: Claire Bataille en Paul lbens, H20-tafel voor Bulo, 1994

Rechts boven: Luc Vincent, Square Maan voor Modular, 1998

Rechts onder: Dirk Van Braeckel, Fabia voor Skoda, 1999

Iconen van design in Vlaanderen

De tentoonstelling Iconen van design in Vlaanderen is de eerste in een reeks die het Vlaams Parlement in De Loketten wil organiseren. Deze schitterende expositie­ruimte is de vroegere lokettenzaal van de Postcheque en maakt deel uit van het Huis van de Vlaamse Volksver­tegenwoordigers. Naast tentoonstellingszaal herbergt De Loketten een bezoekerscentrum met informatiepunt, cafetaria en winkel.

Bij iconen van design in Vlaanderen denkt men onmiddel­lijk aan onze modeontwerpers uit Antwerpen of aan het werk van Maarten Van Severen. Deze tentoonstelling laat zien dat ook andere Vlaamse vormgevers die status verdienen. Vele objecten zijn bekend en onbekend tege­lijkertijd. We herkennen ze maar weten niet dat ze door Vlamingen vormgegeven zijn. Zoals de H20-tafel, het 'archetype' van de kantoorbureau, door Claire Bataille en Paul lbens gecreëerd voor Bulo. Of de hightech Namad­lamp van Jean Meyfroid die nog steeds gloeiend actueel is. En wie weet dat zowel een Bentley als een Skoda Octavia werden ontworpen door Dirk Van Braeckel? Of dat de Citadis Tram van Philippe Neerman rondrijdt in Dublin, Porto, Stockholm en Nantes? We komen ze allemaal tegen: de Fundamental in de Basiccollectie van Kipling (Tina Debo), trendsettende balkbrillen van Patriek Hoet, de Samsonite-aktentas van Erik Sijmons, de betaalter­minal van Verhaert, de stoffen van Katrien Rondelez voor Toyota, de Oyster Family van Tupperware ontworpen door Victor Cautereels.

De tentoonstelling geeft een prachtig beeld van wat er de laatste tien, vijftien jaar in Vlaanderen op het gebied van design gebeurde. Ze behandelt meubelen, verlichting, mobiliteit, bagage, zilver, accessoires, elektronica, textiel, glas, keramiek, consumptiegoederen en grafische vormgeving. Enig minpunt is dat de grafische vormgevers, waaronder Rob Buytaert die de OKV-afleveringen en het OKV-feest­boek Herinneringen vormgeeft, ietwat in een hoekje zijn weggestopt. Ze verdienen beter.

Praktische informatie

Iconen van design in Vlaanderen. De Loketten,  Brussel. Nog tot 10 maart 2004

Download hier de pdf

OKV2004.1 De keuze van de redactie.pdf